T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)

erkanisanmaz

Site Yöneticisi
Yönetici
Admin
Katılım
21 Ocak 2007
Mesajlar
8,618
Puanları
683
Yaş
48
Konum
Denizli
Web sitesi
www.sosyalbilgiler.biz
Öğrenme Kanıtları (Ölçme ve Değerlendirme)
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programı’nın “Öğrenme Kanıtları” bölümünde ölçme ve değerlendirme süreçlerinin amaçlarına ve dersin öğrenme çıktısına yönelik kanıt oluşturabilecek araçlar sunulmuştur. Öğrencilerin öğrenme stillerindeki farklılıklar göz önünde bulundurulduğunda bütün öğrenciler için genel geçer, tek tip bir ölçme ve değerlendirme anlayışından söz etmek mümkün değildir. Bu nedenle öğrenci performansını belirlemek için farklı özelliklere sahip ölçme yöntemlerinden elde edilen birden fazla kanıta ihtiyaç duyulmaktadır. Bu doğrultuda aşağıda belirtilen hususlar dikkate alınarak bu dersle ilgili ölçme ve değerlendirme süreçleri tasarlanmıştır:

1. Programda öğrenme çıktısına ve öğrenci özelliklerine uygun olmak koşuluyla öğrenme kanıtı oluşturması adına tanılayıcı, biçimlendirici ve düzey belirleyici değerlendirmenin dengeli bir şekilde kullanılması önemsenmiştir.

2. Programda öğrencilerin performanslarının dikkate alınıp değerlendirileceği, öğrenciyi öğrenmeye motive edecek, öğretme-öğrenme kuram ve yaklaşımlarıyla uyumlu, zamana ve öğrenciye göre esneklik gösterebilen ölçme ve değerlendirme araçları kullanılmıştır. Buna ek olarak öğretmenin iş yükü, sınıfların fiziksel özellikleri gibi faktörler de göz önüne alınarak birden fazla ölçme aracına yer verilmiştir. Ölçme ve değerlendirme uygulamaları yapılandırılırken bu uygulamaların programın tüm bileşenleriyle uyum sağlamasına dikkat edilmiştir.

3. Programda öğrenme çıktısına yönelik ölçme değerlendirme önerilerine yer verilmiştir. Değerler, eğilimler, sosyal-duygusal öğrenme ve okuryazarlık becerileri öğretme-öğrenme uygulamalarının bir parçası olduğu ve içeriğe entegre edildiği için programın öğrenme kanıtları bölümünde bunlara ilişkin doğrudan ölçme ve değerlendirme araçlarına yer verilmemiştir.

4. Programda ölçme ve değerlendirme araçları öğretme-öğrenme sürecini bütünüyle içerecek, öğretmen ve öğrencilerin aktif katılımıyla yürütülecek şekilde tasarlanmıştır.

5. Programda verilen ölçme ve değerlendirme araçları rehber görev üstlenmektedir. Bu bağlamda öğretmenler ölçme ve değerlendirme süreçlerinin amaçlarına ve öğrenme çıktısına uygun olmak koşuluyla farklı ölçme ve değerlendirme araçları kullanabilirler.

6. Programda ölçme ve değerlendirme araçlarının çeşitliliğine önem verilerek bunlara yönelik önerilerde bulunulmuştur. Öte yandan öğretmenlerin öğrenme çıktısı, içerik ve öğretme-öğrenme uygulamaları doğrultusunda kendi yaklaşımlarını belirlemelerine olanak sağlanmıştır. Bu doğrultuda; açık uçlu, kısa cevaplı, eşleştirme, çoktan seçmeli, doğru-yanlış madde türleri, izleme testleri ile gözlem formları, kontrol listesi, anekdot kaydı, derecelendirme ölçekleri, performans görevi, dereceli puanlama anahtarları (rubrik), çalışma yaprakları ve yapılandırılmış grid, çıkış kartı, karşılaştırma ve sınıflandırma tabloları gibi ölçme araçlarından yararlanılmıştır. Ayrıca öz, akran ve grup değerlendirme formları aracılığıyla öğrencilerin de değerlendirme sürecine etkin katılımı esas alınmıştır.

7. Programda ölçme ve değerlendirme araçları kapsamında performans görevlerinin kullanımına önem verilmiştir. Bilindiği gibi performans görevleri, öğretme-öğrenme sürecinde hem biçimlendirici hem de düzey belirleyici değerlendirme olarak kullanılmaktadır. Performans görevlerinin öğrenci için gerçekçi ve anlamlı olması, okulun bulunduğu çevresel koşullara (sosyo-ekonomik, kültürel, coğrafi koşullar vb.) uyum göstermesi, öğrenmeyi desteklemesi, öğrenme çıktısında yer alan bilgi ve beceriyi işe koşarak öğrencilerin farklı durumlarda bu bilgi ve becerileri kullanmasına yönelik olması, oluşturulan ürünün ve ürün geliştirme sürecinin açık ve net ölçütlerle puanlanmasını gerektirmektedir. Bu bağlamda programın her bir ünitesi için en az bir performans görevi verilerek bunların büyük
çoğunluğunun okulda gerçekleştirilmesi beklenmektedir. Performans görevlerinin değerlendirilmesinde ise dereceli puanlama anahtarlarının kullanılmasının yanı sıra öz, akran ve grup değerlendirmelerinin yapılması, öğrencilerin öğrenme eksikliklerinin doğru tespit edilmesi, etkili öğrenmenin desteklenmesi, nesnel puanlama yapılması ve farklı türde geri bildirimlerin sağlanması bakımından önem arz etmektedir
 
Üst