- Katılım
- 21 Ocak 2007
- Mesajlar
- 8,618
- Puanları
- 683
- Yaş
- 48
- Konum
- Denizli
- Web sitesi
- www.sosyalbilgiler.biz
6. ÖĞRENME ALANI: TEKNOLOJİ ve SOSYAL BİLİMLER | |
Bu öğrenme alanında öğrencilere teknolojik ürünlerin bilinçli kullanımının önemi ile buluşlar ve teknolojik ürünlerin toplum hayatına etkilerine ilişkin becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. | |
DERS SAATİ | 6 |
ALAN BECERİLERİ | SBAB2. Kanıta Dayalı Sorgulama ve Araştırma (SBAB2.6. Kanıta Dayalı Ürün Oluşturma ve Paylaşma) (SB.5.6.2) |
KAVRAMSAL BECERİLER | KB2.18. Tartışma (SB.5.6.1) |
EĞİLİMLER | E3.3. Yaratıcılık, E3.4. Gerçeği Arama, E3.5. Açık Fikirlilik, E3.11. Özgün Düşünme |
PROGRAMLAR ARASI BİLEŞENLER | |
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri | SDB2.1. İletişim, SDB3.3 Gerekçeli Yargıda Bulunmak |
Değerler | D8. Mahremiyet, D11. Özgürlük, D17. Tasarruf |
Okuryazarlık Becerileri | OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık |
DİSİPLİNLER ARASI İLİŞKİLER | Bilişim Teknolojileri ve Yazılım, Fen Bilimleri |
BECERİLER ARASI İLİŞKİLER | - |
ÖĞRENME ÇIKTILARI VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ | SB.5.6.1.Teknolojik gelişmelerin toplum hayatına etkilerini tartışabilme a) Teknolojik gelişmelerin toplum hayatına etkileri hakkında gerekçeler sunar. b) Teknolojik gelişmelerin toplum hayatına etkileri üzerindeki tartışmalarda tutarsızlıkları tespit eder. c) Teknolojik gelişmelerin toplum hayatına etkilerine yönelik görüşleri çürütür veya kabul eder.” SB.5.6.2. Teknolojik ürünlerin bilinçli kullanımının önemine ilişkin ürün oluşturabilme a) Teknolojik ürünlerin bilinçli kullanımının önemine ilişkin kanıtlara dayalı çıkarımda bulunur. b) Teknolojik ürünlerin bilinçli kullanımının önemine ilişkin kendi çıkarımlarına dayalı ürün oluşturur. c) Teknolojik ürünlerin bilinçli kullanımının önemine ilişkin oluşturulan ürünleri paylaşır. |
İÇERİK ÇERÇEVESİ | Teknolojik Ürünlerin Bilinçli Kullanımı Teknolojik Gelişmelerin Toplum Hayatına Etkileri |
Anahtar Kavramlar | dijital ayak izi, genel ağ, e-ticaret, tasarruf, teknoloji |
ÖĞRENME KANITLARI (Ölçme ve Değerlendirme) | Bu öğrenme alanında yer alan öğrenme çıktıları; kısa veya uzun cevaplı maddeler içeren çalışma yaprakları, bütüncül dereceli puanlama anahtarı ve performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir. Performans görevi: Teknolojik ürünlerin bilinçli kullanımına yönelik olarak estetik unsurlarla zenginleştirilmiş ürünler (kısa film, kamu spotu, afiş, karikatür, hikâye, şiir, şarkı, diyalog, kullanım kılavuzu) hazırlamaya yönelik görevlerdir. |
ÖĞRETME-ÖĞRENME YAŞANTILARI | |
Temel Kabuller | Öğrencilerin teknolojik ve bilimsel gelişmelerin insan hayatına etkileri, dijital ortamı kullanırken uyulması gereken güvenlik kuralları hakkında, temel hak ve hürriyetler konularında temel düzeyde bilgi sahibi oldukları kabul edilmektedir. |
Ön Değerlendirme Süreci | Öğrencilerin teknolojik ve bilimsel gelişmelerin insan hayatına etkileri, dijital ortamı kullanırken uyulması gereken güvenlik kuralları konularındaki bilgi düzeylerini belirlemek için açık uçlu sorular kullanılır. |
Köprü Kurma | Öğrencilere hangi teknolojik araçlara sahip oldukları ve bunları günlük hayatlarında hangi sıklık ve amaçla kullandıkları sorulur. Öğrencilerden teknolojik ürünlerin kullanımı sırasında karşılaştıkları problemlere örnek vermeleri istenir. Teknolojinin bilinçli kullanımına yönelik haberler veya durumlar incelenir. Bu ders boyunca öğrenilen bilgilerin gerek sınıfta gerekse sınıf dışında teknolojiyi daha bilinçli kullanmaya yardımcı olacağı ve günlük hayatı kolaylaştırabileceği vurgusu yapılır. |
Öğretme-Öğrenme Uygulamaları |
Verilen yazılı ve görsel kaynaklar üzerinden; teknolojik gelişmelerin kültür, ekonomi, eğitim, sağlık, iletişim ve ulaşım açısından toplum hayatına etkileri incelenir (OB1, OB4). Bu süreçte dijital kaynaklara da başvurulabilir (OB2). Tartışma yöntemi aracılığıyla öğrencilerden inceledikleri kaynaklardan yola çıkarak teknolojik gelişmelerin toplum hayatına etkilerini gerekçeleriyle ortaya koymaları istenir (SDB3.3).
Tartışma sürecinde ortaya çıkan farklı görüşler ve tutarsızlıklar öğrenciler tarafından tespit edilip tahtaya listelenir.
Tespit edilen farklı görüş ve tutarsızlıklara ilişkin sınıf değerlendirmesi yapılarak kabul edilen veya kabul edilmeyen görüşler gerekçeleriyle kişisel haklara saygı ve özgürlük çerçevesinde (D11.3) yazılı ya da sözlü olarak öğrenciler tarafından ifade edilir (E3.3, E3.4, E3.5,
SDB3.3). Sürecin değerlendirilmesi amacıyla kısa veya uzun cevaplı maddeler içeren çalışma yaprakları kullanılabilir.
SB.5.6.2
Öğrencilere teknolojik ürünlerin (bilgisayar, televizyon, cep telefonu, tablet, bulaşık makinesi, ampul vb.) kullanımına yönelik olumlu ve olumsuz örnekler içeren videolar, haberler veya diyaloglar sunulur. Verilen örnekler üzerinden öğrencilerden teknolojik ürünlerin bilinçli kullanımına ilişkin çıkarımda bulunmaları istenir (OB1, OB4, OB2, D8.1). Bu kapsamda kişisel bilgilerin gizliliğini korumanın önemi vurgulanır (D8.2).
Teknolojik ürünlerin kullanımında dikkat edilmesi gereken hususlar sorularak öğrencilerden gelen cevaplar tahtaya yazılır (SDB2.1). Teknolojik ürünlerin bilinçli kullanımı (D17.1,
D17.3) konusunda farkındalık oluşturmaya yönelik videolar, kamu spotları veya proje örnekleri incelenir. Öğrenciler gruplara ayrılarak çalışma yaprağı yardımıyla bir teknolojik ürün belirler. Öğrencilerden bu ürünün hatalı kullanım örneklerini, bu durumun yol açtığı olumsuzlukları ve ürünün bilinçli kullanımında (D17.1, D17.3) dikkat edilmesi gereken hususları belirlemeleri istenir. Teknolojik ürünün bilinçli kullanımı hakkında farkındalık oluşturmak
için tasarlayabilecekleri bir ürünü (kısa film, kamu spotu, afiş, karikatür, hikâye, şiir, şarkı, dialog, kullanım kılavuzu) belirlemeleri istenir. Gruplar tarafından geliştiren ürün fikirleri sınıftasınıfta sunulur. Ürün fikirleri ile ilgili öğretmen ve öğrenci dönütleri alınır. Geri bildirimler doğrultusunda son şekli verilen ürün fikirleri, performans görevi kapsamında estetik unsurlarla zenginleştirilmiş ürünlere (kısa film, kamu spotu, afiş, karikatür, hikâye,şiir, şarkı, diyalog, kullanım kılavuzu) dönüştürülür (E3.11).
Öğrencilerin teknolojik ürünlerin bilinçli kullanımına ilişkin hazırladıkları ürünler sınıfta sunulur veya okul koridorundaki panolarda sergilenir. Öğrenci ürünleri bütüncül dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir.
FARKLILAŞTIRMA | |
Zenginleştirme | Öğrencilerden insanların hayatını kolaylaştıracak bir ürün tasarlayarak sınıfa sunmaları istenebilir. Öğrencilerden teknolojik ürünleri bilinçli kullanmanın önemine yönelik araştırma yapma ları ve bu araştırmayı sınıfta sözlü olarak sunmaları istenebilir. |
Destekleme | Teknolojik ürünlerin bilinçli kullanımı animasyon, kısa film ve belgesel üzerinden incelenebilir. Buluşlar ve teknolojik ürünlerin insan ve toplum hayatına etkileriyle ilgili öğrenme süreci görseller ve işitsel materyallerle desteklenebilir. |