4. Sınıf 6. ÖĞRENME ALANI: TEKNOLOJİ VE SOSYAL BİLİMLER

erkanisanmaz

Site Yöneticisi
Yönetici
Admin
Katılım
21 Ocak 2007
Mesajlar
8,613
Puanları
683
Yaş
48
Konum
Denizli
Web sitesi
www.sosyalbilgiler.biz
6. ÖĞRENME ALANI: TEKNOLOJİ VE SOSYAL BİLİMLER
Bu öğrenme alanında öğrencilerin; çevrim içi
ortamları güvenli bir biçimde kullanabilme
leri için almaları gereken önlemlerin neler
olduğunu belirleyerek çevrim içi ortamlarda
güvenlik ve gizliliğe ilişkin farkındalık kazanmaları
ve bilim insanlarının çocuklukları ile
kendileri arasında bağ kurarak bilime ilişkin
olumlu bir bakış açısı geliştirmeleri amaçlanmaktadır.
DERS SAATİ 12
ALAN
BECERİLERİ
SBAB3. Tarihsel Empati (SBAB3.1. Tarihsel Bağlamsallaştırma) (SB.4.6.2)
KAVRAMSAL
BECERİLER
KB2.15.Yansıtma (SB.4.6.1)
EĞİLİMLER E1.1. Merak, E2.1. Empati, E2.2. Sorumluluk, E2.5. Oyunseverlik, E3.1. Uzmanlaşma, E3.10. Eleştirel Bakma, E3.11. Özgün Düşünme
PROGRAMLAR ARASI
BİLEŞENLER
Sosyal-Duygusal
Öğrenme Becerileri
SDB1.1. Kendini Tanıma (Öz Farkındalık Becerisi), SDB2.1. İletişim, SDB2.2. İş Birliği,
SDB2.3. Sosyal Farkındalık, SDB3.2 Esneklik
Değerler D3. Çalışkanlık, D8. Mahremiyet, D12. Sabır, D14. Saygı, D16. Sorumluluk
Okuryazarlık Becerileri OB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık
DİSİPLİNLER ARASI
İLİŞKİLER
Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, İnsan Hakları, Vatandaşlık ve Demokrasi
BECERİLER ARASI
İLİŞKİLER
KB3.2. Problem Çözme, KB3.3. Eleştirel Düşünme


ÖĞRENME ÇIKTILARI
VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ
SB.4.6.1. Çevrim içi ortamda uyulması gereken güvenlik kurallarını eylemlerine yansıtabilme
a) Çevrim içi ortamdaki deneyimleri güvenlik kuralları çerçevesinde gözden geçirir.
b) Çevrim içi ortamda uyulması gereken güvenlik kurallarına ilişkin çıkarım yapar.
c) Çevrim içi ortamda uyulması gereken güvenlik kurallarına ilişkin çıkarımları değer lendirir.
SB.4.6.2. Bilim insanlarının çocukluk hayatı ile kendi yaşamı arasında bağlantı kurabilme
a) Bilim insanlarının çalışmalarını kanıtlara dayalı olarak inceler.
b) Bilim insanlarının çocukluk dönemi koşullarını fark eder.
c) Bilim insanlarının çocukluk dönemi koşulları ile günümüz koşullarını karşılaştırır.
ç) Bilim insanlarının çocukluklarını dönemin koşulları içerisinde açıklar.
İÇERİK ÇERÇEVESİ Çevrim İçi Ortamda Güvenlik Kuralları
Bilim İnsanlarının Çocukluk Hayatları
Anahtar Kavramlar bilim insanı, dijital güvenlik, dijital mahremiyet, siber zorbalık
ÖĞRENME
KANITLARI
(Ölçme ve
Değerlendirme)
Bu öğrenme alanında yer alan öğrenme çıktıları; performans görevi, bütüncül dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
Performans görevi: Bilim insanlarının çalışmalarını araştırmaya yönelik görevdir.
ÖĞRETME-ÖĞRENME
YAŞANTILARI
Temel Kabuller Öğrencinin çevrim içi ortam kavramını, çevrim içi ortamda dikkat edilmesi gereken
güvenlik kurallarını, bilim ve bilim insanı kavramlarını temel düzeyde bildikleri kabul edilmektedir.
Ön Değerlendirme Süreci Çevrim içi ortam kavramını ve çevrim içi ortamda dikkat edilmesi gereken güvenlik kural larını içeren çalışma yaprağı kullanılır.
Öğrencinin bilim ve buluş kavramlarına yönelik ne bildiğini ortaya çıkaracak zihin haritası, beyin fırtınası gibi tekniklerin kullanıldığı etkinliklere yer verilir.
Köprü Kurma Öğrencilere yöneltilen “Tanımadığınız birisi sizinle iletişim kurmaya çalışırsa ne yaparsınız?’’, ‘’Kimlerden yardım alırsınız?” gibi sorulardan sonra “Genel ağda hangi sorunları yaşıyorsunuz?”, “Bu sorunlar karşısında kimlerden yardım alıyorsunuz?” soruları yoluyla sınıf tartışması başlatılır.
Kum saati tekniği kullanılarak öğrencilerin bilim insanları ile ilgili bildikleri ve merak ettik leri ortaya çıkarılır.
Öğretme-Öğrenme
Uygulamaları
SB.4.6.1
Öğrenciler gruplara ayrılır (SDB2.2). Her gruba çevrim içi ortamda karşılaşabilecekleri sorunlarla ilgili öğrencilerin düzeyine uygun kısa örnek olaylar sunulur. Örnek olaylar; çevrim içi ortamlarda kişisel bilgilerinin gizliliğinin korunması, siber zorbalık ile doğru ve güvenilir bilgiye ulaşmayı içermelidir (OB2, D8.2).
Gruplardan örnek olaydaki sorunun çözümüne yönelik öneriler oluşturmaları (SDB3.2),
çözüm önerilerinin olası sonuçlarını düşünerek çözüme karar vermeleri istenir (KB3.2).
Öğrencilerden “edu, gov” uzantılı sitelere girmek, antivirüs programı kullanmak gibi çözümlere ulaşmaları beklenir. Gruplardan ulaştıkları kararı sınıfta sunmaları istenir (E2.2).
Bu aşamada hikâye tamamlama veya canlandırma teknikleri kullanılabilir. Çevrim içi ortamda hangi davranışların olumlu olduğunu ve kaçındıkları davranışların neler olduğunu belirtmeleri beklenir. Bu bağlamda, diğer kullanıcıların fikirlerine, mahremiyetlerine ve duygularına saygı göstermelerinin önemi vurgulanır (D8.2, D14.1). Öğrencilerden araştırma yaparken çevrim içi ortam kullanımına dair yaptığı çıkarımları (E3.10) yazılı bir uyarılar listesi şeklinde hazırlamaları istenir. Hazırlanan çalışmalar öğretmen tarafından bütüncül puanlama anahtarı kullanılarak değerlendirilebilir.
SB.4.6.2
Öğrencilerden bilim insanını konu alan yazılı veya görsel bir ürün ortaya koymaları istenerek öğrencilerin bilim insanlarına yönelik olumlu duyguları harekete geçirilir (E3.11, SDB1.1).
Öğrenciler gruplara ayrılır ve performans görevi olarak sosyal bilim ile uğraşan bilim insanlarının (Afet İnan, Doğan Cüceloğlu, Ufuk Esin, Halil İnalcık) çalışmaları ile ilgili araştırma yapmaları istenir. Araştırma sürecinde grup üyelerinin birbirlerine destek olmalarının önemi üzerinde durulur (SDB2.2). Gruplar tarafından bilim insanlarının çalışmaları, çalışma ortamları (saha, laboratuvar, kazı alanı vb.) ve bu çalışmaların katkıları ile ilgili bilgilendirme
kartları hazırlanır ve sınıf içinde paylaşılır (SDB2.1). Hazırlanan kartlara yönelik sorulan sorular aracılığıyla öğrencilerin sosyal bilimler alanına yönelik farkındalık geliştirmeleri sağlanır.
Öğretmen tarafından hazırlanan bilim insanlarının çocukluk dönemine ait yazılı, görsel veya dijital kaynaklar öğrencilere sunulur (OB1,OB2,OB4). Sunulan materyaller ile ilgili olarak “Sizce bu fotoğraf kaç yıl önce çekilmiş olabilir?”, “Fotoğraflarda o dönemin şartlarına ilişkin neler var?” (OB4) vb. sorular sorularak öğrencilerin bilim insanlarının çocukluk dönemine ilişkin koşulları fark etmeleri sağlanır. Dönemin koşulları ele alınırken özellikle o dönemde
yaşayan çocukların bilgiye ulaşma yolları ve çalışma imkânları üzerinde durulmalıdır (OB1).
Ayrıca öğrencilere dönemin koşullarında bilim insanlarının başarıya ulaşmalarını sağlayan görev bilincine sahip olma (D16.3), azimli olma (D3.1), istikrarlı bir biçimde çalışmaya devam etme (D12.3), bilmediklerini merak ederek araştırma (E1.1) gibi kişilik özellikleri sezdirilir.
Öğrenciler tarafından bilim insanlarının çocukluk dönemi koşulları ile günümüz koşulları karşılaştırılır. Bu amaçla sıcak sandalye tekniği kullanılabilir. Bunun için günümüzü ve incelenen bilim insanlarının çocukluk dönemini temsil eden iki sandalye kullanılır. Sandalyelerde oturan çocuklardan biri, soruları o dönemin koşullarına göre cevaplarken diğeri günümüz koşullarına göre cevaplandırır (E2.1). Bilim insanlarının çocukluk dönemi ile kendi yaşadıkları dönem arasındaki farklar üzerine konuşulur (SDB2.3).
Öğrencilerin bilim insanlarının çocukluk dönemi ile kendi yaşamı arasında bağ kurabilmeleri için “O dönemde yaşasaydın bilim insanlarından hangisi en yakın arkadaşın olurdu, neden?”,
“Bir zaman makinesine bindiğinizi ve bilim insanının çocuk olduğu tarihe gittiğinizi düşünün. Birlikte hangi çalışmaları yapardınız?” gibi sorulardan yararlanılır (E3.11, E2.5). Oluşturulan gruplar inceledikleri bilim insanını ve çalışmalarını tanıtan afişler hazırlar. Hazırlanan afişler kontrol listesi veya bütüncül dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.



FARKLILAŞTIRMA
Zenginleştirme Öğrencilerden çevrim içi ortamın güvenli kullanımı ile ilgili dijital broşür hazırlamaları istenebilir.
Bilim insanlarının çocukluk dönemi ile günümüz koşullarının karşılaştırıldığı bir sanal pano hazırlanabilir.
Bilim insanlarının çocukluklarını anlatan bir çizgi roman veya karikatür hazırlanabilir.
Destekleme Çevrim içi ortamın güvenli kullanımı ve bilim insanlarının çocuklukları ile ilgili animasyonlar ve çocuk kitapları gibi farklı materyallerden yararlanılabilir.
 
Üst