Sosyal Bilgiler 7. Sınıf 5. ÖĞRENME ALANI: HAYATIMIZDAKİ EKONOMİ

erkanisanmaz

Site Yöneticisi
Yönetici
Admin
Katılım
21 Ocak 2007
Mesajlar
8,618
Puanları
683
Yaş
48
Konum
Denizli
Web sitesi
www.sosyalbilgiler.biz
5. ÖĞRENME ALANI: HAYATIMIZDAKİ EKONOMİ
Bu öğrenme alanında öğrencilerin millî kalkınma hamlelerinin
neden ve sonuçlarını yorumlamaya, ekonomik gelişmişlik ile
üretim, dağıtım ve tüketim arasındaki döngüye yönelik beceriler kazanmaları amaçlanmaktadır.
DERS SAATİ12
ALAN
BECERİLERİ
SBAB4. Değişim ve Sürekliliği Algılama (SBAB4.2. Değişim ve Sürekliliği Neden ve Sonuçlarıyla Yorumlama) (SB.7.5.1)
SBAB8. Coğrafi Sorgulama (SBAB8.4 Coğrafi Bilgileri Çözümleme) (SB.7.5.2)
KAVRAMSAL
BECERİLER
-
EĞİLİMLERE3.3. Yaratıcılık, E3.11. Özgün Düşünme
PROGRAMLAR ARASI
BİLEŞENLER
Sosyal-Duygusal
Öğrenme Becerileri
SDB2.1. İletişim, SDB3.3. Sorumlu Karar Verme
DeğerlerD3. Çalışkanlık, D17. Tasarruf, D19. Vatanseverlik
Okuryazarlık BecerileriOB1. Bilgi Okuryazarlığı, OB2. Dijital Okuryazarlık, OB4. Görsel Okuryazarlık, OB7. Veri Okuryazarlığı
DİSİPLİNLER ARASI
İLİŞKİLER
Görsel Sanatlar, Bilişim Teknolojileri ve Yazılım, Türkçe
BECERİLER ARASI
İLİŞKİLER
KB2.7. Karşılaştırma


ÖĞRENME ÇIKTILARI
VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ
SB.7.5.1. Millî kalkınma hamlelerini neden ve sonuçlarıyla yorumlayabilme
a) Millî kalkınma hamlelerine neden olan unsurları inceler.
b) Millî kalkınma hamlelerinin etkilediği unsurları inceler.
c) Millî kalkınma hamlelerinin etkilerinin niteliğini sorgular.
ç) Millî kalkınma hamlelerinin neden ve sonuçlarını bağlamından kopmadan yeniden ifade eder.
SB.7.5.2. Ekonomik gelişmişlik ile üretim, dağıtım ve tüketim döngüsü arasındaki ilişkiyi çözümleyebilme
a) Ekonomik gelişmişlik unsurları ile üretim, dağıtım ve tüketim döngüsünü belirler.
b) Ekonomik gelişmişlik unsurları ile üretim dağıtım ve tüketim arasındaki ilişkiyi belirler.
İÇERİK ÇERÇEVESİMillî Kalkınma Hamleleri
Ekonomik Gelişmişlik ile Üretim, Dağıtım ve Tüketim Arasındaki Döngü
Anahtar Kavramlarekonomi, kalkınma, üretim-dağıtım-tüketim, yatırım
ÖĞRENME
KANITLARI
(Ölçme ve
Değerlendirme)
Bu öğrenme alanında yer alan öğrenme çıktıları; kontrol listesi, gözlem formu, anekdot kaydı, bütüncül dereceli puanlama anahtarı, açık uçlu sorular ve performans görevi kullanılarak değerlendirilebilir.
Performans görevi: Millî kalkınma hamlelerinin neden ve sonuçlarına ilişkin metin, resim, poster veya afiş hazırlama görevidir.

ÖĞRETME-ÖĞRENME
YAŞANTILARI
Temel KabullerÖğrencilerin ülkemizin kaynakları, yatırım ve pazarlama süreçleri, ekonomik faaliyetler ve bir ürünün üretim, dağıtım ve tüketim süreciyle ilgili temel düzeyde bilgi sahip oldukları kabul edilmektedir.
Ön Değerlendirme SüreciÖğrencilerden ülkemizin kaynakları, ekonomik faaliyetler ile ilgili örnekler vermeleri istenir.
Yatırım ve pazarlama, bir ürünün üretim, dağıtım ve tüketim süreçleri ile ilgi soru cevap etkinlikleri yapılır.
Köprü KurmaÖğrencilerden millî kalkınma hamlelerinin hayatlarında sebep olduğu değişimlere örnek vermeleri istenir. Ülkemizde millî kalkınma hamlelerini destekleyen uygulamalara örnek vermeleri istenir.
Öğrencilerden çevrelerindeki ekonomik gelişmişliğe bağlı olarak var olan üretim, dağıtım ve tüketim süreçlerine örnek vermeleri istenir. Yaşadıkları çevrede yürütülen üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerinin geliştirdiği ekonomik faaliyetlere örnekler vermeleri istenir.

Öğretme-Öğrenme
Uygulamaları
SB.7.5.1
Yazılı ve görsel kaynaklar üzerinden Atatürk Dönemi’nde gerçekleştirilen Türkiye İktisat Kongresi’nde (17 Şubat 1923) belirlenen ve millî kalkınma hamlelerinin temeli olan Misak-ı İktisadi kararlarının 4. maddesini, Türkiye’nin farklı dönemlerindeki önemli kalkınma çalışmalarından 1925 silah fabrikası (Şakir Zümre), 1930 mühimmat ve silah fabrikası (Nuri Killigil),
1936 kâğıt fabrikası (Mehmet Ali Kağıtçı), 1941 uçak fabrikası (Nuri Demirağ), 1946 ilk çay tarımı (Zihni Derin), 1961 devrim arabası incelenir (OB1, OB4). Bu süreçte dijital kaynaklardan da yararlanılabilir (OB2). Ayrıca yakın zamanda hayata geçirilen millî kalkınma hamlelerinden İnsansız Hava Aracı (İHA), Millî Gemi (MİLGEM), Silahlı İnsansız Hava Aracı (SİHA), Türkiye
Uzay Ajansı (TUA), Bilişim Vadisi, Türkovak (TURKOVAC), ilk yerli otomobil, Türkiye Cumhuriyeti Gemisi (TCG Anadolu), Millî Muharip Uçak (KAAN) ve millî kalkınmada etkili olan araştırma geliştirme (AR-GE) çalışmaları ile inovasyon süreçlerinden örnekler verilir. Çalışkanlık değeri kapsamında öğrenciler tarafından bilim teknoloji ve sanayi alanındaki gelişmelerin
takip edilmesi gerektiği vurgulanır (D3.3). Örnekler incelenirken bu millî kalkınma hamlelerinin devletimizin bölgesel ve küresel güç olmasındaki etkisi ve önemine de değinilir. Öğrencilerden millî kalkınma hamlelerimizin ortaya çıkmasında rol oynayan unsurları gerekçeleri ile belirlemeleri istenir (SDB3.3). Sunulan kaynaklardan Misak-ı İktisadi kararlarının 4. maddesinde yer alan ifade incelenerek millî kalkınma hamlelerine neden olan unsurlar öğrenciler tarafından listelenir.
Cumhuriyetin ilk yıllarından itibaren yapılan kalkınma hamleleri açıklamalı tarih şeridi üzerinde gösterilir. Kalkınma hamlelerinin kesintiye uğradığı dönemler belirlenerek bu kesintilerin sebepleri üzerine sınıf tartışması yapılır. Açıklamalı tarih şeridi üzerinde boş bırakılan zaman aralıkları görüşlerim ve kanıtlar başlıklı iki sütuna bölünür. Tartışmadan elde edilen fikirler görüşlerim bölümüne yazılır. Kaynaklardan elden edilen bilgilerden yola çıkarak kanıtlar bölümü doldurulur. Öğrencilerin verilen kaynaklar üzerinden önemli kalkınma hamlelerinin ve çalışmalarının etkilediği toplumsal ve ekonomik unsurları tespit etmeleri sağlanır.
Tespitlerden hareketle öğrencilere vatanseverlik değeri vurgulanarak ülkemizin kalkınma hamlelerinin desteklenmesi gerektiği bilinci kazandırılır (D19.4). Millî kalkınma hamlelerinin etkilediği unsurları belirlemek için beyin fırtınası tekniğinden yararlanılır (SDB2.1). Beyin fırtınası süreci kontrol listesi, gözlem formu veya anekdot kaydı ile değerlendirilebilir.
Millî kalkınma hamlelerinin toplumsal ve ekonomik etkilerinin niteliği, yeni kalkınma hamlelerini harekete geçirmesi açısından değerlendirilmesi sağlanır. Bu süreçte TEKNOFEST örneği verilir.
Öğrenciler yaptıkları değerlendirmeden hareketle Türkiye’nin kalkınma hamlelerinin neden ve sonuçlarını açıklar (SDB3.3). Bu süreçte performans görevi kapsamında öğrencilerden millî kalkınma hamlelerinin neden ve sonuçlarına ilişkin metin, resim, poster veya afiş hazırlamaları istenir (OB4, E3.3, E3.11). Bu ürünler bütüncül dereceli puanlama anahtarları ile değerlendirilebilir.

SB.7.5.2
Yazılı ve görsel kaynaklar üzerinden yapılan incelemelerden hareketle ekonomik gelişmişliğin mali, kültürel ve demografik unsurları ile üretim, dağıtım ve tüketim döngüsünün unsurları öğrenciler tarafından belirlenir (OB1, OB4). Bu süreçte dijital kaynaklardan yararlanılabilir (OB2).
Öğrenciler tarafından farklı ülkelerin ekonomik gelişmişlik verileri yukarıda belirtilen ekonomik gelişmişlik unsurları ile karşılaştırılır (KB2.7). Karşılaştırmaya dayalı olarak ülkeler, ekonomik açıdan gelişmekte olan ve gelişmiş ülkeler şeklinde sınıflandırılır (OB1). Belirtilen ülkelerin üretim, dağıtım ve tüketim verileri kaynaklara dayalı olarak incelenir ve elde edilen
veriler tablolaştırılır (OB7). Tablodaki verilerden yararlanarak ülkelerin ekonomik gelişmişlik seviyeleri ile üretim, dağıtım ve tüketim döngüleri arasında ilişkiler belirlenir. Öğrencilerin tasarruf değeri kapsamında ekonomik gelişmişlik ile üretim, dağıtım tüketim arasındaki gelişmelerin ülke ekonomisine katkılarını fark etmeleri sağlanır (D17.3). Konuya ilişkin açık uçlu sorular yöneltilebilir ve öğrencilerden gelen cevaplar değerlendirilebilir (SDB2.1, E3.11).



FARKLILAŞTIRMA
ZenginleştirmeÖğrencilere millî kalkınma hamleleri ile ilgili görsellerle desteklenmiş kısa bir e-kitap veya dijital pano hazırlatılabilir. Öğrencilerden yapılması planlanan millî kalkınma hamleleri ile ilgili araştırma yapmaları ve sunum hazırlamaları istenebilir.
Çevredeki bir üretim alanı ziyaret edilerek öğrencilerden oradaki üretim, dağıtım, tüketim faaliyetlerinin bölgenin ekonomik gelişimine katkısı hakkında bilgi toplamaları ve bir rapor hazırlamaları istenebilir. Refah seviyesi yüksek olan ülkelerdeki üretim, dağıtım ve tüketim süreçleri ile ilgili öğrenciler tarafından araştırma yapılarak sınıfta sunulabilir.
DesteklemeÖğretmen desteği ile öğrencilerden millî kalkınma hamleleri ile ilgili kelime bulutu, sınıflama haritası hazırlamaları istenebilir. Öğrencilere millî kalkınma hamleleri ve bu hamlelerin neden sonuçlarına ilişkin televizyon ve gazete haberleri sunularak süreç desteklenebilir.
Öğretmen tarafından gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerdeki üretim, dağıtım ve tüketim süreçlerini gösteren görsellerle süreç desteklenebilir. Ekonomik gelişmişlik ile üretim, dağıtım ve tüketim süreçlerine yönelik eşleştirme kartı etkinliği yapılabilir.
 
Üst