4. Sınıf 4. ÖĞRENME ALANI: YAŞAYAN DEMOKRASİMİZ

erkanisanmaz

Site Yöneticisi
Yönetici
Admin
Katılım
21 Ocak 2007
Mesajlar
8,618
Puanları
683
Yaş
48
Konum
Denizli
Web sitesi
www.sosyalbilgiler.biz
4. SINIF
4. ÖĞRENME ALANI: YAŞAYAN DEMOKRASİMİZ
Bu öğrenme alanında öğrencilerin; cumhuriyetin ilanına giden yolda Mustafa Kemal Atatürk’ün ve Türk milletinin gösterdiği toplumsal dayanışmayı, cumhuriyetin hayatımıza katkılarını ve demokratik katılımın önemini anlamlandırabilmeleri amaçlanmaktadır.

DERS SAATİ 18

ALAN BECERİLERİ SBAB2. Kanıta Dayalı Sorgulama ve Araştırma (SBAB2.5. Kaynağı Yorumlama) (SB.4.4.1)
SBAB5. Sosyal Katılım (SBAB5.3. Fikir Üretme) (SB.4.4.3)

KAVRAMSAL BECERİLER KB2.14. Yorumlama (SB.4.4.2)

EĞİLİMLER E1.1. Merak, E1.2. Bağımsızlık, E3.3. Yaratıcılık, E3.6. Analitik Düşünme

PROGRAMLAR ARASI BİLEŞENLER
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri SDB2.2. İş Birliği , SDB2.3. Sosyal Farkındalık, SDB3.2. Esneklik, SDB3.3. Sorumlu Karar
Verme Değerler D14. Saygı, D15. Sevgi, D16. Sorumluluk, D19. Vatanseverlik, D20. Yardımseverlik
Okuryazarlık Becerileri OB4. Görsel Okuryazarlık, OB5. Kültür Okuryazarlığı, OB6. Vatandaşlık Okuryazarlığı

DİSİPLİNLER ARASI İLİŞKİLER Türkçe, Görsel Sanatlar, İnsan Hakları, Hayat Bilgisi, Vatandaşlık ve Demokrasi

BECERİLER ARASI İLİŞKİLER KB3.3. Eleştirel Düşünme


ÖĞRENME ÇIKTILARI VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ


SB.4.4.1. Cumhuriyetin ilanına giden yolda Mustafa Kemal Atatürk’ün ve Türk milletinin yaptığı fedakârlıkları yorumlayabilme
Millî Mücadele Dönemi’nde Mustafa Kemal Atatürk’ün ve Türk milletinin yaptığı fe- dakârlıklara ilişkin kaynakları ve kanıtları inceler.
Millî Mücadele Dönemi’nde Mustafa Kemal Atatürk’ün ve Türk milletinin yaptığı fe- dakârlıklara ilişkin kaynakları ve kanıtları görsel, sözlü ya da yazılı ifade eder.

SB.4.4.2. Cumhuriyetin getirdiği değişimlerin hayatımıza katkılarını yorumlayabilme
Cumhuriyetin getirdiği değişimleri dönemi anlatan anılar, hikâyeler ve görsel içe- rikler aracılığıyla inceler.
Cumhuriyetin getirdiği değişimlerden edindiği bilgileri yazılı olarak ifade eder.
Cumhuriyetin getirdiği değişimlerden edindiği bilgileri anlamını değiştirmeden kendi ifadeleriyle yeniden yorumlar.

SB.4.4.3. Okulda karar alma ve demokratik katılım süreçlerine ilişkin fikir üretebilme
Okulda karar alma ve demokratik katılım süreçlerini fark eder.
Okulda karar alma ve demokratik katılım süreçlerine ilişkin deneyimleri inceler.
Okuldaki karar alma ve demokratik katılım süreçlerinin etkin bir şekilde yürütül- mesine ilişkin fikir üretir.
İÇERİK ÇERÇEVESİ
Cumhuriyete Giden Yolda Mustafa Kemal Atatürk ve Türk Milleti Yönetim Şeklimiz Cumhuriyet
Okulda Demokratik Katılım
Anahtar Kavramlar​
dayanışma, demokrasi, demokratik katılım, Millî Mücadele
ÖĞRENME KANITLARI
(Ölçme ve
Değerlendirme)​

Bu öğrenme alanında yer alan öğrenme çıktıları; performans görevi, bütüncül dereceli puanlama anahtarı, gözlem formu kullanılarak değerlendirilebilir.
Performans görevi: Millî Mücadele ve Atatürk albümü, 30 Ekim sabahı insalardaki çoşkuyu anlatan resim, şiir, şarkı, slogan hazırlamaya ve sınıf gazetesi oluşturmaya yönelik görev- lerdir.
ÖĞRETME-ÖĞRENME
YAŞANTILARI
Temel Kabuller​
Öğrencilerin Atatürk’ün kişisel özelliklerini, yönetim şeklimizin cumhuriyet olduğunu bildikleri kabul edilmektedir.
Ön Değerlendirme Süreci​
Öğrencilerin Atatürk’ün kişisel özellikleri ve cumhuriyete ilişkin ön bilgileri hızlı tur tekniği ile değerlendirilir.
Köprü Kurma​
Öğrencilere hangi millî günleri ve bayramları kutladığımız sorularak millî gün ve bayramlar ile ilgili konuşulur.
Atatürk’ün “Efendiler! Yarın cumhuriyeti ilan ediyoruz.” sözünden yola çıkılarak Atatürk’ün neden cumhuriyetin Türk milletine en çok yakışan yönetim biçimi olduğunu düşündüğü üzerine konuşulur.
Sınıfta ve okulda ortak karar almayı gerektirecek senaryolar üzerine tartışılır.

Öğretme-Öğrenme Uygulamaları SB.4.4.1

Öğrencilere Atatürk’ün Samsun’a çıkışı ile ilgili görseller gösterilerek Millî Mücadele’nin başlangıcına vurgu yapılır (D19.1). Millî Mücadele Dönemi’ni anlatan düzeye uygun görseller paylaşılarak öğrencilerin o döneme ilişkin merak duyguları harekete geçirilir (E1.1, OB4). Millî Mücadele Dönemi’nde Mustafa Kemal Atatürk’ün, kahramanlarımızın ve Türk milletinin yaptığı fedakârlıklarla ilgili örnek olaylar ve hikâyeler öğrencilere sunulur. Hikayelerle ilgili soru cevap çalışmaları yapılırken cumhuriyetin ilanı ile Mustafa Kemal Atatürk’ün, kahramanlarımızın ve Türk milletinin yaptığı fedakârlıklar arasındaki ilişkiyi fark etmeleri ve ifade etmeleri sağlanır (D20.2, SDB2.3). Öğrenciler, bu ilişkiyi kendi cümleleri ile anlatmaları için teşvik edilir.

Öğrenciler gruplara ayrılır (SDB2.2). Gruplardan Mustafa Kemal Atatürk ve kahramanları- mıza bir teşekkür mektubu yazmaları istenir. Bu aşamada istasyon tekniğinden yararlanılabilir. Öğrencilere ‘‘Cumhuriyete Giden Yolda Mustafa Kemal Atatürk ve Kahramanlarımız Albümü’’ oluşturmalarının istendiği bir performans görevi verilir (D16.3). Bu performans görevi ile yapılan fedakârlıkların değerini fark etmesi sağlanır (D15.2). Albümde Millî Mücadele Dönemi’nde yaşanan dayanışmaya saygı göstererek görsellerle örnekler vermeleri beklenir (D14.3). Türk milletinin fedakârlığı (D19.2) ve dayanışması sayesinde bugüne geldiğimiz vurgulanır (OB5). Milli bayramlarımızdan 19 Mayıs Atatürk’ü Anma ve Gençlik ve Spor Bay- ramı, 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı, 30 Ağustos Zafer Bayramı ve 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı üzerinde durulur. Türk milletinin hâlâ aynı dayanışma içerisinde oldu- ğu belirtilerek 15 Temmuz Demokrasi ve Millî Birlik Günü’nün önemi hakkında konuşulur. Değerlendirme amacıyla öğrenilenlerin yazılı olarak ifade edebileceği bir çalışma yaprağı kullanılabilir. Bu öğrenme çıktısı, Millî Mücadele Dönemi’ndeki kongreler, askerî gelişmeler ve anlaşmalar ile bunların kronolojik sıralamasına ve bu dönemde yaşanan olguların detay- larına yer verilmeden işlenmelidir.

SB.4.4.2​

Anılar, hikâyeler, görseller veya dijital kaynaklar kullanılarak cumhuriyetin ilanından sonra yaşanan coşku üzerine konuşulur. Sınıf gruplara ayrılarak istasyon tekniği uygulanır. Her gruptan 30 Ekim 1923 sabahı ülkemizde yaşanan coşkuyu yansıtacak resim, şiir, slogan, şarkı gibi farklı ürünler ortaya koymaları istenir (D19.2, SDB2.2).

Öğrencilere ürünlerini paylaştıktan sonra cumhuriyetin ilanı ile yaşanan değişimlerin neler olabileceği sorulur (E1.2). Metinler aracılığıyla cumhuriyetin ilanından sonra kadınlara seç- me seçilme hakkı, eğitim hakkı, laiklik, medeni kanunun kabulü, takvim, saat ve ölçüler- de değişiklik, yeni Türk harflerinin kabulü, okulların ve fabrikaların açılması vb. değişimler üzerinde durulur. Öğrencilerin cumhuriyetin katkılarını yazılı olarak ifade edebilecekleri bir çalışma yaprağı kullanılabilir.

Öğrenciler gruplara ayrılır ve performans görevi olarak her gruptan cumhuriyetin katkılarından birine yönelik haber oluşturmaları istenir (E3.3). Grupların yaptıkları çalışmalar bir araya getirilerek sınıf gazetesi oluşturmaları sağlanır. Sınıf gazetesi oluşturmaya yönelik performans görevi gözlem formu aracılığıyla değerlendirilebilir.

SB.4.4.3​

Okulda yürütülen seçim süreçlerine ilişkin görseller (OB4) üzerine konuşulur. Demokratik katılımın çağrıştırdıkları ile ilgili beyin fırtınası tekniği uygulanarak (KB3.3) öğrencilerin okulda karar alma ve demokratik katılım süreçlerine olan ihtiyacı fark etmeleri sağlanır (SDB2.3).

Öğrencilerin okulda karar alma ve demokratik katılım süreçlerine ilişkin deneyimleri incelemeleri sağlanır. Bu amaçla öğrencilerin aktif olacağı öğretim tekniklerinden yararlanılır ve vatanseverlik değeri doğrultusunda dilekçe yazma, istek ve itirazlarını sözlü veya yazılı biçimde bildirme, seçim gibi demokratik katılım süreçleri üzerinde durulur (D19.1).
Vızıltı grupları tekniği kullanılarak okulda karar alma ve demokratik katılım süreçlerinin et- kin bir şekilde yürütülmesi için öğrencilerden fikir üretmeleri istenir (E3.6, SDB3.3). Grup- lardan ürettikleri fikirler ile ilgili görsel, yazılı veya sözlü şekilde sunum yapmaları istenir. Gruplar sunumlarını yaparken dinleyiciler konu ile ilgili sorular sorabilirler. Grup çalışması esnasında bence-bizce tekniği kullanılarak öğrencilerden kendi fikirlerini ve grubun fikirlerini karşılaştırmaları istenir. Böylece katı düşüncelerden kaçınarak uzlaşma içerisinde or- tak noktayı bulmaları beklenir (SDB3.2). Demokratik katılımın vatandaş olmanın gerekliliği olduğu vurgulanır (OB6). Öğrenciler, öğretmen tarafından gözlem formu veya kontrol listesi kullanılarak değerlendirilebilir.
FARKLILAŞTIRMA
Zenginleştirme​
Mustafa Kemal Atatürk’ün, kahramanlarımızın ve Türk milletinin gösterdiği toplumsal dayanışmayı, cumhuriyetin hayatımıza katkılarını ve demokratik katılımın önemini anlatan bir hikâye yazmaları istenebilir.
Atatürk’ün bir vatandaşın dilekçesini incelerken, orman çiftliğinde, mecliste konuşma ya parken, harf inkılabını anlatırken, şapkayı tanıtırken çekilen fotoğrafları kullanılarak dijital ortamda bir kolaj çalışması yürütülebilir.
Demokratik katılım ve karar alma süreçlerinin önemine ilişkin farkındalığı artırmak amacıyla broşür, afiş vb. görsel ürünler tasarlanabilir.
Destekleme​
Cumhuriyetin ilanına giden yolda Mustafa Kemal Atatürk’ün, kahramanlarımızın ve Türk milletinin yaptığı fedakârlıklar ve cumhuriyetin getirdiği değişimlerin hayatımıza katkıları ile ilgili belgesel veya film izletilebilir.
Gazete haberi çalışmasında ve hikâye yazma çalışmasında, yazı yazmak yerine resim çizilmesi istenebilir.
Okulda karar alması gereken durumlara kendi hayatlarından örnekler vermeleri istenebilir.
 
Üst